2007. április 19., csütörtök

Politechnikai Múzeum


Vasárnap (04.15.) Ányjával szerveztem délutáni programot. Van egy listám azokról a múzeumokról, amiket még mindenképp szeretnék meglátogatni, és ez alkalommal a Politechnikai Múzeumra esett a választásom. Útközben gondolkoztam el azon, hogy lehet, nem is fog érdekelni a sok fizikai, mechanikai szerkezet, de aztán rájöttem, hogy ez egy igazán érdekes múzeum, amit mindenképp érdemes megnézni annak, akit érdekel a természettudomány, és akinek tetszett a Csodák Palotája.
A Politechnikai Múzeum a legrégebbi az orosz fővárosban; 1872-ben alapították a moszkvai egyetem tudósai. A háromemeletes épületben a természettudományos felfedezések gyakorlati eredményeivel ismerkedhetünk meg: energiatermelés, bányászat, ásványkincsek kitermelése, ércek megmunkálása, nyersanyagok felhasználása, az időjárás előrejelzése, az idő mérése; technika a mindennapokban: repülőszerkezetek, nyomdai gépek, írógép, fényképezőgép, kamera, televízió, telefon, számítógép.
Egy magyar tudósra is sikerült rábukkanom, akiről korábban nem is hallottam. Gábor Denis (1900-1979) fizikus, a MTA és a Londoni Tudósok Akadémiájának tagja, aki a holográfia jelenségét vizsgálta, ő készítette el az első hologramot.
A múzeum termei az orosz tudomány és technika eredményeit mutatják be, melyek közül kiemelendő az űrhajózás és rakétatechnika terem. Pont egy hete volt a Repülés- és Űrhajózás Napja, amikor arra emlékeztünk, először lőttek ki embert az űrbe: Jurij Gagarint, 1961. április 12-én. Ennek „örömére” lefordítottam Nektek egy szöveget. (:
[A képen Ciolkovszkij szobra és az első műhold, a Vosztok [jelentése: Kelet] másolata látható.]

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Kedves Kishugom!

Gabor Dennis egyenlő Gábor Dénessel... Talán mégis hallottál már róla. Mellesleg a holográfikus módszer feltalálásáért és a kifejlesztéséért Nobel-díjat kapot...

Ekka írta...

Okké, minden nap tanul vmi újat az ember... hehe (: