2012. március 25., vasárnap

Uszoda dán módra

Már egy ideje érlelődött bennem egy bejegyzés az úszásról és az uszodáról, hiszen hosszas idő után mondhatni a sport is rendszeres eleme lett az életemnek, hiszen hetente kétszer úszni járok. Ha véget ér néhány kurzusom, akkor majd háromra növelem ezt a számot. Örülök neki, hogy sikerült megvalósítani azt, amit elterveztem a dániai kintlétem alatt, miszerint sportosabb életet fogok élni. Ez megvalósulni látszik, mivel az úszás mellett biciklivel közlekedek és kirándulgatni is szoktunk.

Gyerekkori emlékek

Itt azért más az uszoda és a szabályok is, mint otthon (értsd: Makón). Ez olimpiai uszoda, az 50 méteres medence mellett vannak toronyugró helyek. Nagyon meglepődtem, amikor egyszer nem 50 méteres medencét találtam a megszokott helyen, hanem egy tagolt medencét, vannak merülő-emelkedő falai a medencének, így fel tudják bontani, és a kisebb részekben lehet kajakozni, gumiváron ugrálni v. torony ugrani. Én jobban szeretem teljes hosszában szelni a köröket, ilyenkor Misu bá kiáltása cseng a fülemben: „Gyerünk gyerekek, pörögjetek mint a taxióra!”

Nemcsak a húszéveseké a világ!

Szinte minden alkalommal látok valami új programot az uszodában: babaúszástól kezdve az aqua fitness-ig, egyszer pedig épp a dán úszóbajnokság miatt nem volt szabad a medence. A legkülönösebb mégis az volt, amikor nyugdíjasoknak tartottak „egészség napot”, az egyik kis medence részben sramli zenére párban táncolgattak a vízben, azt hittem, eldobom az agyam! Amúgy a parton sétálgattak, majszolgatták az ajándék banánt és mérték a vércukor szintjüket, vérnyomásukat, stb. A part felé úszva látom, hogy egy idős bácsi kint áll, felém fordulva kiabál valamit, és feltart egy fekete övet és egy órát. Kiérve mondom neki, hogy „nem beszélek dánul, és ezek nem az enyémek.” „Tudom,” – válaszolja angolul, „mivel az enyémek. Szeretnéd megmérni a pulzusod úszás közben?” Végül nem sikerült, mert az övet nem tudtam elég szorosan magamra erősíteni, és nem érzékelte az óra a jelet, minden esetre értékeltem az ötletet.

Szauna-meleg

Nagyon tetszik az ötlet, hogy a szauna az öltöző és a zuhanyzó között van (kivéve a gőzszaunaát mivel az a „római fürdő” részben található). Én is gyakran csinálom azt, hogy zuhanyozás után oda megyek be megtörülközni, közben kellemesen átmelegszik az ember, egy ilyen otthon is jól jönne. (:

Ez higiénikus?!

Ahogy belép a női öltözőbe az ember, azonnal meztelen lányokat, nőket, asszonyokat pillant meg. A bejárat utáni kicsi térben lehet hajat szárítani, és kötelező jelleggel a cipőt levenni, utána már csak mezítláb lehet közlekedni, én természetesen papucsban szoktam. (Dániában nem hallottak még a lábgombáról?!) Az odáig rendben van, hogy ezen a részen nem lehet lábbeliben mászkálni, mégis túlzásnak tartom, hogy fürdés után a padlóra dobálják a fürdőruhát és a törülközőt! Sok öltözőszekrény van, néhány pad, a nagy közös térből nyílnak az illemhelyiségek, a szauna és a sarkon túl máris a zuhanyzóban találja magát az ember lánya. Zuhanyozni úszás, fürdőzés előtt is kötelező, v. nem engednek be a medencébe.

Mezítelenség

Itt meztelenül kell(!) zuhanyozni, ami kicsit bizarr, hisz nincsenek külön zuhanyfülkék, kb. 8-10 meztelen nő mosakodik egymás mellett karnyújtásnyira. Jönnek-mennek az anyukák és a kisfiúkat és kislányokat fürdetik, az úszólányok, a mamikák, és úgy tűnik, valóban senkinek nem okoz kellemetlenséget, hogy meztelen van. Először feszélyezve éreztem magam, nem is mindig vetettem le a fürdődresszt, bár ezért szólhatnak is. Majd egyszer láttam egy nénit, akinek eltávolították a mellét, és akkor kicsit elszégyelltem magam… ha ő nem fél megmutatni a testét, akkor nekem miért kellene?

Úgy vélem, ez a szokás furcsa és kellemetlen lehet nekünk, de nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy az itteni emberek már fiatal koruktól tudják, hogy néz ki egy test különböző életkorokban, és elfogadják azt. Feltételezem, itt kevesebben fekszenek plasztikai sebész kése alá és közelebb áll a valósághoz a saját testükről alkotott kép is.

1 megjegyzés:

roook írta...

szia Eq
nagy örömmel olvasgatom az írásaidat :)
A meztelenségről szeretnék valamit mondani neked : fel kell vállalni a testünket, mert ezt nem tudjuk megjátszani és folyton benne vagyunk.Alakítani persze tudjuk.
A szégyen és a gát amit oly sokan éreznek akkor mikor meg kell mutatniuk magukat teljesen jellemző a mai nyugati társadalmakra.Sajnos.Annyira sajnos h vannak akik inkább meghalnának minthogy le kelljen vetkőzniük egy idegen előtt, nemhogy egy tömeg előtt.Van aki születésétől fogva szégyenlős, és marad is.
a testünket fel kell vállalni, a tieddel semmi gond ;)